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-   -   GTti Steuergeräte sind jetzt chipbar ! (http://www.daihatsu-forum.de/vbulletin/showthread.php?t=39601)

JapanTurbo 02.10.2012 09:00

GTti Steuergeräte sind jetzt chipbar !
 
so wie es aussieht hat jetzt jemand ein Lösung gefunden.
Nämlich mittels einer Zusatzplatine !
Heisst Xenomorph.
schaut mal im engl Forum:

http://www.gttioc.com/forum/viewtopi...3a4ace89412659

noch dazu recht günstig, von 75 Pfund ist die Rede !

georg :-)

martin j 02.10.2012 12:48

kommt man an die Infos auch ohne Anmeldung in dem Forum dran??

JapanTurbo 02.10.2012 14:07

ich habs mal zitiert ;-)

Zitat:

Just to keep you all updated on progress, I have created this topic to let you know what's going on with the 'E-Manage' replication inside the GTti ECU.

This unit will sit inside the existing GTti controller, and be visible only by a USB lead coming out of the case (for tuning). It is a small daughter board based on a Silabs C8051F340 micro (for cost), which will allow similar feature to the E-Manage, but without changing the original driver hardware, potentially making it more robust.

The embedded part of the software for the unit is close to finished now. This gives:

Injection:
Scalable 'old vs new' injector size to allow the user to change injectors on the car, but maintaining same injection quantity
16x16 override map allowing a percentage offset to the base fuel from the original controller (break points can be altered Jim!)
Injection pulse size can be decreased and increased (was originally increase only, but I have had to allow for larger injectors, so it is both now)
Spark:
16x16 override map allowing ignition advance/retard from original values (again, break points can be scaled)
MAP:
Original map sensor can be changed on original harness for, as an example, a 3 Bar sensor, and the Xenomorph unit will generate a 'fake' map signal to go back to the original controller, making it think that the sensor is unchanged. Obviously, this includes a limit for preventing fuel cut.

Turbo:
Original wastegate control valve controlled by unit, and can be re-mapped to allow boost increase by software, not bleed valve. Work in progress on this one.

Data/Calibration:
Board is reading engine temp, inlet temp, MAP, O2Sensor input (in case someone wants to see a wideband on the same screen as controller data), engine speed, throttle position, battery voltage, sensor supply voltage and vehicle speed, and is passing the data over USB (not a serial port emulation) to a quite basic PC application (nothing fancy at all, just functional - still working on this s/w - PC is struggling with data throughput of the board)

On board logging:
The board will have a connector for a microSD card to allow it to log to a FAT16 file while you are not connected.

Board layout:
The software is being tested using an evaluation board at the moment. The board layout for the real unit won't start until August in all likelihood. The board size should be less than 100mm x 50mm.

Problems (this is a request for help!):
The following are not currently calibrated (remember, I do not have a GTti, just a controller on a bench!!)

Coolant temp sensor Temperature to voltage
Air temp sensor Temperature to Voltage
MAP sensor pressure to voltage for both original, and 3Bar replacement sensor
Pulses per revolution of speedometer read head, and therefore frequency to speed conversion

Target unit hardware cost is £75 pounds now(including board/tooling) - the project is not for profit, it is for learning only.

kiter 02.10.2012 14:37

klingt auf jeden fall nach ner alternative zu nem frei programmierbaren steuergerät

JapanTurbo 02.10.2012 18:36

werd ml schauen ob ich zu einem komme und testen /berichten ;-)


georg :-)

turbotwin 02.10.2012 22:12

Hehe, lustig. Wies der Zufall so will, habe ich heute erst mit jemanden darüber gesprochen. Wo ich ihn noch standfest erklärte das beim Gtti kein "chipen" möglich ist ;-)

OT:
Is es beim Gtti normal, das sich der Ladedruck nur langsam bis ~5000U/min auf 0,6 bar erhöht und dann wehement auf 1bar bei ~6000U/min raufschnellt? Das ist ja unfahrbar, wenn die Straße, vor allen bergauf, mal naß ist.
Hab nur ein Nadelventil zum Ladedruck einstellen reingemacht.

JapanTurbo 03.10.2012 07:20

Zitat:

Zitat von turbotwin (Beitrag 475563)

OT:
Is es beim Gtti normal, das sich der Ladedruck nur langsam bis ~5000U/min auf 0,6 bar erhöht und dann wehement auf 1bar bei ~6000U/min raufschnellt? Das ist ja unfahrbar, wenn die Straße, vor allen bergauf, mal naß ist.
Hab nur ein Nadelventil zum Ladedruck einstellen reingemacht.

normal steigt der LD bis auf ca . 0.9 bar und fällt dan bis Nenndrahzahl auf ca 0.65 ab..

georg :-)

turbotwin 03.10.2012 08:02

Die 0,9 bar sind der kurze Overboost, wenn alles original ist. Mit dem Nadelventil hab ich wahrscheinlich die Boostkurve bis 5000U/min gezähmt und schnellt dann auf die von mir eingestellten 1bar.
Vielleicht finde ich noch irgendwo ein günstiges HKS EVC4 :-) Damit sollte es besser gehen.

Ansonsten wäre das Teil vom Engländer eine ordentliche Alternative.

JapanTurbo 04.10.2012 13:07

Schlechte Nachricht: Rob hat nur eine gewisse Anzahl von Platinen herstellen lassen, und will (weils zuviel Arbeit für ihn ist) keine Weiteren mehr anfertigen...
Ich hatte noh glück und habs letzte erwischt...

Mal sehen wenn das wirklich was taugt, werde ich (genügend Interesenten vorrausgesetzt) mit Rob verhandeln, ob wir das nachbauen dürfen in "lizenz" ..

georg

Axi 06.10.2012 14:38

Also MAP Sensor rein, Breitbandlambda rein, andere Düsen rein,
und kleine Platine rein dann mehr Leistung?

Wenn das(im groben) so einfach is und auch noch überzeugende Werte bringt,
wär ich gern dabei.


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